Urząd Miejski w Opolu Lubelskim - oficjalny serwis

Pokaż/ukryj listę języków
sobota 20.04.2024
Imieniny Agnieszki, Amelii i Szymona

Biuletyn Informacji PublicznejBIP

ePUAP

11. Festiwal Kina Offowego FILMOFFO

22-02-2018 / czwartek

Wielkimi krokami zbliża się 11. edycja Festiwalu Kina Offowego FILMOFFO w Opolu Lubelskim. To jedna z najstarszych i najważniejszych tego typu imprez w województwie Lubelskim, prezentująca kino niezależne i muzykę alternatywną.

Festiwal odbędzie się w dniach 23 i 24 lutego 2018, jednak już miesiąc wcześniej rozpoczęła się prezentacja cyklu  Bomba na Filmoffo w ramach którego pokazywane są profesjonalne pełnometrażowe fabuły uznanych twórców europejskiej kinematografii. Cykl jest przygotowywany we współpracy z firmą dystrybucyjną Bomba Film stąd nazwa cyklu.  7 lutego zaprezentowany został niemiecki film „Goodbye Berlin” w reż. Fatiha Akina, 13 lutego pokazany zostanie ostatni film Volkera Scholdorffa „Powrót do Montauk”, a 21 lutego duńsko-islandzki dramat „Serce z kamienia” w reż. Guðmundura Arnar Guðmundssona. 

Do konkursu kina niezależnego który jest głównym wydarzeniem imprezy zgłoszono w tym roku 103 filmy z całej Polski. Spośród nich organizatorzy wyselekcjonowali 16 tytułów które walczyć będą o nagrodę przyznawaną przez festiwalową publiczność - statuetkę Złotego Jeża i nagrodę pieniężną w wysokości 1 tys. zł. Tym razem w konkursie pojawiają się filmy fabularne i dokumentalne.

Znane są już także zespoły które wystąpią na tegorocznym festiwalu. Tym razem wystąpią MaJLo i łódzka grupa L.Stadt.  W ramach festiwalu odbędzie się też wystawa „Filmoffo Plakiat Exhibition Vol. 2” czyli druga część wystawy Maksa Bereskiego który jest jednocześnie autorem oficjalnego plakatu tegorocznego festiwalu. Podczas Filmoffo odbędzie się także spotkanie z Maksem Bereskim. Plakaty Bereskiego przypominają nam, że dawno, dawno temu Polska Szkoła Plakatu świętowała urodzaj kreatywności i zaskakiwała inteligencją. Twórca Plakiatu udowadnia, że ciągle jest w plakatowej przestrzeni miejsce na twórców, którzy są jednocześnie nałogowymi kinomanami.

Wydarzeniem towarzyszącym imprezy będzie także spotkanie z Krzysztofem Szlęzakiem  - fotografem, vlogerem - jeżdżącym po świecie i zaglądającym w różne, często niebezpieczne rejony, by uwiecznić je na swoich fotografiach. Fotografował m.in. walki bokserskie karłów na Filipinach, życie na ulicach w Hong Kongu czy walki kogutów. Szlęzak pracował też m.in. jako fotograf podczas ubiegłorocznego festiwalu Open’er, a także przy zdjęciach do teledysków muzycznych. Podczas festiwalu opowie o swojej ostatniej podróży oraz o sztuce robienia niezwykłych zdjęć.

Festiwal Filmoffo to impreza odbywająca się w Opolu Lubelskim od 2006 roku. W tym czasie w ramach festiwalowych pokazów wyświetlonych zostało ponad 170 filmów offowych. Na Filmoffo grały takie zespoły jak Fisz Emade Tworzywo, Mela Koteluk, Wojtek Mazolewski Quintet, Skubas, Ścianka, Muchy, Pogodno, Kamp!, The Dumplings czy Daria Zawiałow. 

Wstęp na na projekcje konkursowe i wydarzenia towarzyszące jest bezpłatny. Bilety na koncerty można nabyć w Opolskim Centrum Kultury (MaJLo – przedsprzedaż  - 10 zł, później 15 zł; L.Stadt – przedsprzedaż – 15 zł, później 25 zł).

Organizatorami wydarzenia są: Gmina Opole Lubelskie, Opolskie Centrum Kultury i nieformalna grupa Sorry Film Polska.

 

MaJLo // pod tym pseudonimem kryje się Maciej Milewski – producent, kompozytor, multiinstrumentalista i wokalista z Gdańska. W wieku 7 lat rozpoczął naukę gry na skrzypcach w szkole muzycznej, jednak instrument ten porzucił dla gitary. Klasyka przegrała z jazzem, co zaowocowało studiami na Akademii Muzycznej w Gdańsku, w klasie gitary jazzowej.

W czasie studiów powstał Maciej Milewski Quintet i wydawnictwo „The Bird’s Reflection” – autorski projekt artysty. Muzyk jest laureatem m.in. nagrody indywidualnej na RCK Pro Jazz Festiwal, III nagrody na międzynarodowym konkursie kompozytorskim im. Krzysztofa Komedy, a jego zespół dwukrotnie wystąpił na festiwalu Jazz Jantar w gdańskim klubie ŻAK. Jako kompozytor może poszczycić się także autorstwem muzyki do sztuk teatralnych i filmów.

L.Stadt //  polska grupa muzyczna wykonująca rock z elementami surf rocka, country, psychodelii założona w Łodzi, w 2003 roku. Nazwa zespołu nawiązuje do okupacyjnej nazwy miasta – Litzmannstadt.

Zespół zadebiutował występem na Camerimage 2003. Rok później wystąpił w Monachium i Stuttgartcie oraz na festiwalu Class Rock we francuskim Aix-en-Provence. W 2005 brali udział na Festiwalu Dialogu Czterech Kultur. Finalista ogólnopolskiej akcji „Gazety Wyborczej” „Gra Muzyka”.

Debiutancki album – L.Stadt miał swoją premierę w 2008 roku. Do tej pory grupa wydała 3 albumy długogrające. Podczas Filmoffo zaprezentuje materiał z ostatniej płyty - L.Story, z której pierwszy singiel „Oczy kaminic” dotarł do 3 miejsca Listy Przebojów radiowej Trójki.

L.Story to materiał zaskakujący i różnorodny. Zespół sięgnął tym razem po nowe dla siebie środki wyrazu. Na płycie pojawia się m.in. łódzki Wielki Chór Małej Chorei a eklektyzm materiału spaja tematyka tekstów Konrada Dworakowskiego.

 

 

Opisy filmów

1.            „Amerykański sen” reż. Marek Skrzecz – 26’ / dok.

Głuchołazy - niewielkie miasto, które w latach dziewięćdziesiątych tętniło życiem, obecnie wymiera. W miasteczku panuje duże bezrobocie, a część mieszkańców wyjechała. W tym miejscu bez perspektyw nastoletni Szymon postanawia spełnić swoje wielkie marzenie. Chce zostać zapaśnikiem amerykańskiego wrestlingu.

 

2.            „Bajeczki na dobranoc” reż. Marek Ułan Szymański – 10’ / dok.

Reżyser próbuje wyjaśnić kłamstwa swojego ojca z przeszłości podczas wspólnej rozmowy. Obraz złożony jest głównie z archiwalnych nagrań VHS, których treść dalece odbiega od wersji ojca, którą słychać w offie.

 

3.            „F 63.9” reż. Jarosław Sztandera – 30’ / fab.

F63.9 to na liście WHO numer choroby psychicznej, potocznie zwanej zakochaniem. Drżenie rąk, zaczerwienienie, potliwość, natręctwo myśli, skrajne stany emocjonalne - od euforii po rozpacz - i kompletnie irracjonalne zachowanie, to według naukowców objawy wydzielania się tzw. hormonu miłości czyli fenyloetyloaminy. Czy zakochaniem można manipulować? W filmie „F 63.9” młoda reżyserka postanawia to sprawdzić. Namawia chłopaka, by rozkochał w sobie dziewczynę, tylko i wyłącznie na potrzeby jej filmowego eksperymentu.

 

4.            „Ja i mój tata” reż. Aleksander Pietrzak – 30’ / fab.

Dawid opiekuje się swoim ojcem Edwardem, który ma pogłębiającą się chorobą Alzhaimera Syn chce poznać i zbliżyć się do swojego ojca, z którego z każdym dniem zostaje coraz mniej.

 

5.            „Maja” reż. Laura Mielczarek – 12’ / fab.

Głuchoniema Maja ma osiemnaście lat. Skończyła liceum, mieszka na wsi z ojcem, któremu pomaga w prowadzeniu gospodarstwa. Pragmatyczny ojciec chce, żeby przejęła gospodarstwo – dlatego z radością przyjmuje do wiadomości fakt, że Maja dostała się na agrotechnikę. Prawdziwą pasją Mai jest jednak taniec. Pomimo niepełnosprawności dziewczyna potrafi wyczuć rytm i wykorzystuje każdą wolną chwilę na ćwiczenia. Tylko w tańcu jest wolna i szczęśliwa. W sekrecie przed ojcem aplikuje do szkoły tańca – jej wstępne zgłoszenie zostaje przyjęte i otrzymuje zaproszenie na egzamin wstępny. Gdy wychodzi to na jaw, ojciec jest wściekły. Dla niego to mrzonki i ekstrawagancja. Córka zamiast myśleć o szkole tanecznej powinna skupić się na tym, co jest w jej zasięgu, na obowiązkach i gospodarce. Ojciec zakazuje Mai udziału w egzaminie do szkoły tanecznej. Czy Maja znajdzie w sobie dość siły, aby mu się przeciwstawić i spróbować spełnić swoje marzenia? A może znajdzie sposób, by przekonać ojca, że taniec to jej sposób na życie?

 

6.            „Najpiękniejsze fajerwerki ever” reż. Aleksandra Terpińska – 30’ / fab.’’

Ta historia z gatunku political fiction zwyciężyła w zorganizowanym przez Telewizję Kino Polska konkursie na scenariusz inspirowany "Przypadkiem" Krzysztofa Kieślowskiego. Akcja filmu toczy się współcześnie w jednym z europejskich miast. Opowiada jeden dzień z życia trójki młodych przyjaciół, którzy w obliczu fikcyjnego konfliktu zbrojnego w ich kraju, muszą zmodyfikować swoje plany na przyszłość.

 

7.            „Pan Charon” reż. Mateusz Żegliński – 12’ / dok.

Grzegorz pracuje jako grabarz. Mieszka w Wałbrzychu. Pan Charon to jego filmowy portret, w którym obserwujemy jeden dzień z życia mężczyzny. Codzienność Grzegorza ogranicza się do przygotowywania zwłok i przewożenia ich na cmentarz. Co jakiś czas tę monotonię przerywa zwykła rozmowa. Na koniec dnia przychodzi czas na modlitwę.

 

8.            „Sztuka przekraczania” reż. Michał Barański – 30’ / dok.

Film 'sztuka przekraczania' dotyczy eksploracji zjawiska demosceny w Polsce, a także przybliżenia początków subkultury, która przetrwała pomimo ogromnych zmian, jakie zaszły w dziedzinie technologii cyfrowej w oparciu o którą przecież scena się tworzyła. To również próba zrozumienia fenomenu, który doprowadził do tego, że ludzie nie porzucili lub wrócili i wracają do maszyn z poprzedniej epoki i mało tego - tworzą na nich sztukę audiowizualną o charakterystycznej estetyce funkcjonującej poza obiegiem galeryjnym.

 

9.            „Śniegi kosmosu” reż. Tomasz Kowal – 30’ / fab.

Oparta na faktach historia pierwszego spaceru w przestrzeni kosmicznej. Film w tragikomicznej formie opowiada o niemożności dotarcia ludzkości do świata idealnego. Człowiek osamotniony w kosmosie, nie znajduje ukojenia na Ziemi.

 

10.          „Świat Marysi” reż. Katarzyna Ewa Żak – 20’ / dok.

Dokument przedstawiający życie młodej dziewczyny na progu wkroczenia w dorosłość. Marysia musi postanowić jak będzie wyglądało jej życie, nie czując się gotowa do podjęcia takiej decyzji.

 

11.          „Vaga heroica” reż. Konrad Domaszewski, Michał Domaszewski – 7’ / fab.

Jedyną pozytywną rzeczą w świecie przyszłości jest cebula, i dobrze. Cebula jest dobra na kaca, wzmacnia paznokcie a przecięta na pół uśmierza ból oraz usuwa uczucie pieczenia. Biorąc pod uwagę okoliczności w jakich spotykamy bohaterów, nic lepszego niż poczciwa cebula nie dostaniesz, kosztem życia nawet.

 

12.          „Wolka” reż. Radek Dąbrowski – 19’ / fab.

Główny bohater filmu, były więzień, mierzy się z wyzwaniem, którym jest powrót do życia na wolności. Jedzie pociągiem, a u celu ma być pierwszy punkt zaczepienia, być może nowy punkt wyjścia. Podróż staje się okazją do rozmów z nieznajomymi, które przybierają kształt spowiedzi czy też rozliczenia się z przeszłością. Film to także próba zmierzenia się ze stereotypem więźnia-degenerata, człowieka pozornie pozbawionego wrażliwości.

 

13.          „Wyścig” reż.  Stanisław Cuske – 18’ / dok.

To intymny portret relacji ojca z synem. Sukces ojca, który był mistrzem Polski w jeździe na żużlu i nazwisko Gollob mogą przytłaczać. Wychowanie w duchu rywalizacji i sukcesu kształtuje charakter syna. Obaj bohaterowie mają wobec siebie różne oczekiwania, nie zawsze się ze sobą zgadzają, a jednak potrafią odnaleźć nić porozumienia w pasji do niebezpiecznego sportu. Wśród wielu pretensji jest miejsce na wsparcie i troskę.

 

14.          „Wyzwolenie” reż. Veronica Andersson – 13’ / fab.

Czternastoletnia Magdalena zostaje zgwałcona. Razem ze swoja matką rusza w podróż po Polsce w poszukiwania szpitala, który mógłby przeprowadzić zabieg usunięcia ciąży. Kolejne szpitale odmawiają pomocy. Matka jest co raz bardziej zdesperowana, a w dziewczynie narasta frustracja, potęgowana ciągle powracającą traumą wywołaną gwałtem.

 

15.          „Złe uczynki” reż. Piotr Domalewski – 24’ / fab.

Maks, dziesięcioletni syn szpitalnej sprzątaczki, zostaje przyłapany na próbie kradzieży portfela jednego z pacjentów. Poszkodowany staruszek postanawia nie zgłaszać kradzieży, ale w zamian prosi Maksa o wykonanie trzech zadań. Te jednak okażą się o wiele trudniejsze, niż spodziewa się Maks.

 

16.          „Żabi król” reż. Arek Biedrzycki – 17’ / fab.

Nieco skrępowana wzajemną obecnością para w deszczowy dzień rusza w podróż. On nieco zdenerwowany, bo nigdy wcześniej się nie spóźniał. Ona na spotkanie z mężczyzną poznanym w internecie zabiera syna. W końcu docierają na miejsce. W domu na uboczu zapowiada się długi, pełen emocji dzień.

 

Program godzinowy

Piątek // 23.02.

• Godz. 17:00 – rozpoczęcie festiwalu

• Godz. 17:15 – 18:10 - I blok konkursowy

• Godz. 18:10 – 18:20 – przerwa

• Godz. 18:20 – 18:50 - rozmowa / Maks Bereski - Projekt Plakiat (sala kinowa)

• Godz. 18:50 – 19:40 – II blok konkursowy

• Godz. 19:40 – przerwa techniczna

• Godz. 20:30 – koncert: MaJLo

• po koncercie afterparty – Piwiarnia Marzycieli

 

Sobota // 24.02.

• Godz. 12:00 – 13:00 - III blok konkursowy

• Godz. 13:00 – 13:15 – Przerwa

• Godz. 13:15 – 14:00 – rozmowa / Krzysztof Szlęzak (sala kinowa)

• Godz. 14:00 – 14:15 – Przerwa

• Godz. 14:15 – 15:15 – IV blok konkursowy

• Godz. 15:15 – 15:30 – przerwa

• Godz. 15:30 – 16:30 – V blok konkursowy

• Godz. 16:30 – 16:45 – przerwa

• Godz. 16:45 – 17:45 – VI blok konkursowy

• Godz. 17:45 – 18:00 – przerwa / głosowanie

• Godz. 18:00 – 19:00 – rozmowa z twórcami filmów (sala taneczna - I piętro)

przerwa techniczna

• Godz. 20:20 – ogłoszenie zwycięzcy Złotego Jeża Publiczności Filmoffo

• Godz. 20:30 – koncert: L.Stadt

• po koncercie afterparty: Piwiarnia Marzycieli